Kleurencirkel gebruiken
Sinds ik afgelopen jaar een Branding opleiding heb gevolgd en op dit moment een Canva opleiding volg kom ik de ‘Kleurencirkel’ vaak tegen.
De kleurencirkel in deze visual heb ik zelf gemaakt met verf, o.b.v. Yellow + Magenta + Cyaan.
Maar wat kun je er nou mee? En hoe kun je het slim inzetten?
Primaire-, secundaire en tertiaire kleuren
Op de kleuterschool leer je al de drie primaire kleuren: geel, rood en blauw. Met die kleuren kun je nieuwe kleuren maken als je ze gelijkmatig verdeeld en worden de secundaire kleuren:
-
Geel + rood = oranje
-
Rood + blauw = paars
-
Geel + blauw = groen
Dit weet iedereen wel denk ik.
Wanneer je bij de secundaire kleuren een beetje primaire kleur doet, bijv. oranje + rood, dan wordt de kleur daar een combinatie van en zal het oranje wat donkerder worden. En heet het een tertiaire kleur.
Maar weet je ook wat complementaire kleuren zijn?
Dat zijn de kleuren die recht tegenover elkaar liggen. Ze zijn geen familie van elkaar, maar door deze kleuren slim te gebruiken kun je juist heel goed iets laten opvallen, hierdoor creëer je optimaal contrast:
-
Geel en paars
-
Rood en groen
-
blauw en oranje
Met zwart en wit kun je kleuren donkerder en lichter maken. Hierdoor ontstaan er tinten. Door met deze kleuren te werken (met verf) kun je alle kleuren maken die je wilt.
Type en betekenis van kleuren
Kleuren geven een bepaalde uitstraling, maar zijn ook warm of en koel. De verdeling op de kleurencirkel is daarin: geel / oranje / rood zijn de warmere kleuren. De koelere kleuren zijn groen- en blauwtinten.
En elke kleur heeft een betekenis. Als je hierop gaat Googlen kom je op allerlei theorieën uit, zoals:
-
Geel: intens, vrolijk, optimistisch, aandachttrekkend, creativiteit
-
Oranje: Levenslust, gezelligheid, vreugde, eetlustopwekkend
-
Rood: Liefde, strijd, energie, signaalkleur
-
Paars: Creatief, sensualiteit
-
Blauw: vertrouwen, betrokken, kalmerend, koel
-
Groen: hoop, natuur, duurzaamheid, kalmerend
-
Wit: vrede, zuiverheid, neutraal, orde, nieuw begin
-
Grijs: oud, wijsheid, waardig, onverschilligheid
-
Zwart: leegte, duisternis, elegantie, ambitie
Mijn brandingkleuren
Als je naar mijn branding kijkt kom ik op de volgende betekenissen waarin ik mezelf kan vinden op juist naar op zoek ben:
-
Lavendel: Intuïtie, creativiteit
-
Aqua: Acceptatie, kalmerend
-
Cyaan: In jezelf geloven, ontspanning
-
Goud: Duidelijkheid, bewustzijn